hoe heten de bewoners van het binnenland van het eiland kalimantan
De bewoners van het binnenland van het eiland Kalimantan heten in het algemeen de Dayak (ook wel berg- of binnenlandbewoners genoemd).
Wie wonen er in het binnenland?
- In het binnenland van Kalimantan (Indonesisch Borneo) wonen vooral inheemse volken die samen worden aangeduid als de Dayak.
- Zij leven traditioneel langs rivieren en in longhouses diep in het regenwoud en worden soms ook “Orang Gunung” (bergmensen) of “Mountain People” genoemd.
Naam en varianten
- De verzamelnaam is Dayak , maar er zijn tientallen tot wel zo’n 50 verschillende Dayak-groepen met eigen namen, zoals Ngaju, Ot Danum, Ma’anyan, Iban en Punan.
- Veel van deze groepen geven de voorkeur aan hun specifieke stamnaam, maar in het dagelijks taalgebruik wordt meestal gewoon over “de Dayak” gesproken als men de binnenlandse bevolking van Kalimantan bedoelt.
Korte samenvatting:
Vraag je naar “hoe heten de bewoners van het binnenland van het eiland
Kalimantan?”, dan is het beknopte antwoord: ze heten de Dayak, de inheemse
binnenlandbewoners van Kalimantan.