hoe moet bestek liggen
Bestek leg je volgens de etiquette met de vorken links van het bord en de messen en lepels rechts, waarbij je het bestek van buiten naar binnen gebruikt per gang. Dessertbestek ligt meestal horizontaal boven het bord, met het lepeltje naar links en het vorkje naar rechts gericht.
Basisopstelling aan tafel
- Vorken liggen links van het bord, met de tanden omhoog.
- Messen en (soep)lepels liggen rechts van het bord, met de snijkant van het mes naar het bord toe.
- Je gebruikt het bestek van buiten naar binnen: het buitenste bestek is voor het voorgerecht, het dichtst bij het bord voor hoofdgerecht en volgende gangen.
Dessert- en extra bestek
- Dessertlepels en -vorkjes liggen horizontaal boven het bord; vaak wijst het lepeltje met het heft naar rechts en het vorkje met het heft naar links (of omgekeerd, zolang het consequent is).
- Bij meerdere gangen zorg je dat al het bestek strak en evenwijdig ligt, zodat de tafel er rustig en verzorgd uitziet.
Na het eten: bestekstand
- Tijdens een pauze kan het bestek in een omgekeerde V op het bord liggen, met de punten naar elkaar toe.
- Ben je klaar, dan leg je mes en vork parallel naast elkaar op het bord (vaak op de “5‑uur positie”), met de snijkant van het mes naar de vork.
Meta description (SEO)
Ontdek stap voor stap hoe bestek moet liggen volgens de etiquette: vorken
links, messen en lepels rechts, dessertbestek boven het bord en duidelijke
signalen met je bestek na het eten.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.