hoe noemde een west duitser een oost duitser
Een West-Duitser noemde een Oost-Duitser in de volksmond meestal “Ossi”.
Korte uitleg
- In de Bondsrepubliek (West-Duitsland) werd een inwoner of ex-inwoner van de DDR informeel vaak “Ossi” genoemd, afkomstig van “Ost” (oost).
- Oost-Duitsers noemden West-Duitsers spiegelbeeldig “Wessi”, van “West”.
Context na de Muur
- Deze bijnamen werden vooral populair na de val van de Berlijnse Muur en de Duitse hereniging, en komen nog steeds voor in grappen en stereotypen.
- Sommige mensen ervaren “Ossi/Wessi” als licht neerbuigend of cliché, anderen zien het als onderdeel van de cultuur en zelfspot.
Antwoord voor puzzels / quizzen:
Zo noemde een West-Duitser een Oost-Duitser: OSSI.