US Trends

hoe vaak bandenspanning controleren

Je bandenspanning controleer je het best minstens één keer per maand en altijd vóór een lange rit. Dat advies komt zowel van de ANWB als van bandenfabrikanten en grote bandenspecialisten.

Hoe vaak controleren?

  • Minimaal 1× per maand, ook als je weinig rijdt.
  • Altijd vlak vóór een lange snelwegrit of vakantierit.
  • Extra controleren bij:
    • Zware belading (vakantie, aanhanger, busje vol gereedschap).
* Grote temperatuurwisselingen (hittegolf of strenge vorst).
* Wissel van zomer- naar winterbanden (of omgekeerd).

Veel experts geven aan dat banden gemiddeld zo’n 0,1 bar per maand verliezen, waardoor maandelijks controleren logisch is.

Wanneer en hoe meten?

  • Meet bij koude banden : dus voordat je die dag gaat rijden, of na maximaal 5 km.
  • Gebruik de waarden uit:
    • Het instructieboekje van je auto.
* De sticker in het portier, tankklep of in de kofferbak.
  • Vergeet je reservewiel niet als je die hebt.

Rijd je veel of met hoge snelheden, dan is zelfs iets vaker dan maandelijks controleren geen overbodige luxe.

TL;DR:
Check je bandenspanning elke maand, én altijd voor lange ritten of zware belading, bij voorkeur als de banden koud zijn.