hur ofta är hockey vm
Ishockey-VM för herrar spelas varje år numera, vanligtvis i maj.
Kort svar
- IIHF:s ishockey-VM (det du ser på TV varje vår) är en årlig turnering.
- Ett undantag är vissa OS-år historiskt då VM inte alltid spelats separat, men i modern tid räknar man med VM varje säsong.
Liten förklaring
Internationella ishockeyförbundet (IIHF) arrangerar herrarnas ishockey-VM som sitt största årliga landslagsmästerskap, med 16 lag i högsta divisionen. Turneringen ligger oftast i mitten/slutet av maj, efter att många ligor i Europa spelat klart men medan NHL fortfarande kan pågå.
Enkelt sagt: frågar du "hur ofta är hockey-VM?" om ishockey – svaret är: en gång per år. 🏒
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.