hva er et kabinettspørsmål
Et kabinettsspørsmål er når en regjering sier at den setter hele sin stilling på spill for å få flertall i en konkret sak i nasjonalforsamlingen.
Kort forklaring
- Regjeringen kobler utfallet i én sak til spørsmålet om den skal fortsette eller gå av.
- Får regjeringen ikke flertall, er den i praksis forventet å trekke seg eller be om å bli erstattet.
Hvorfor bruker man kabinettsspørsmål?
- For å legge sterkt press på støttepartier eller egne representanter til å stemme med regjeringen i en sak de egentlig er uenige i.
- For å vise at saken er politisk svært viktig for regjeringens politikk og troverdighet.
Forskjell fra vanlig avstemning / mistillitsforslag
- Ved en vanlig avstemning taper regjeringen en sak, men kan likevel bli sittende.
- Ved kabinettsspørsmål gjør regjeringen det selv til et tillitsspørsmål; nederlag betyr normalt at den går av.
- Mistillitsforslag kommer vanligvis fra opposisjonen, mens kabinettsspørsmål kommer fra regjeringen selv.
Kort sagt: Et kabinettsspørsmål er et politisk «alt eller ingenting»-grep hvor regjeringen knytter sin egen overlevelse direkte til utfallet i én sak.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.