hvorfor døde vores tvilling
Det er desværre umuligt at svare konkret på, hvorfor jeres tvilling døde, uden lægejournaler, obduktionssvar og en grundig samtale med de behandlende læger. Det er samtidig helt normalt at sidde tilbage med et massivt “hvorfor?” og føle, at man mangler svar.
Mulige medicinske årsager
Ved tvillingegraviditeter er der generelt markant højere risiko for komplikationer end ved enkeltgraviditeter. Nogle typiske årsager til, at den ene tvilling dør (enten i graviditeten eller efter fødslen), kan være:
- Problemer med moderkagen eller navlesnoren (for lidt blod, sammenklemning, blodprop, infektion).
- Tvilling‑til‑tvilling transfusionssyndrom (TTTS) eller beslægtede tilstande, hvor blodet fordeles skævt mellem tvillingerne i en fælles moderkage.
- Svær væksthæmning hos den ene tvilling, hvor barnet ganske enkelt bliver for svagt til at klare sig.
- Medfødte misdannelser eller alvorlig sygdom (fx hjertefejl, genetiske syndromer, svære infektioner).
- Pludselig uventet spædbarnsdød, hvor man trods udredning aldrig finder en entydig forklaring.
Selv når man laver alle tænkelige undersøgelser, ender nogle forløb med, at der aldrig findes et helt klart svar – og det kan være meget svært at leve med.
Følelser og skyld
Mange forældre spørger sig selv, om de gjorde noget forkert – om de arbejdede for meget, spiste forkert, sov forkert, ikke reagerede hurtigt nok, osv. I langt de fleste tilfælde bærer forældrene ingen skyld; dødsfaldet skyldes biologiske og medicinske forhold, som de ikke kunne styre. Skyldfølelse er en almindelig reaktion på sorg, men den er som regel uretfærdigt rettet mod én selv.
Det er også almindeligt:
- At være vred – på systemet, på lægerne, på “skæbnen”
- At være jaloux på andre med raske tvillinger eller søskende
- At være bange for fremtidige graviditeter eller for den overlevende tvillings helbred
Alt dette ligger inden for normale sorgreaktioner, også selv om det kan føles “forkert”.
Hvad kan I gøre for at få mere viden?
Hvis I har overskud til det, kan I overveje:
- At bede om en opfølgende samtale med den læge eller afdeling, der stod for graviditet/fødsel/indsatsen omkring jeres tvilling. Her kan I:
- Gennemgå journal og evt. obduktionsfund i almindeligt sprog.
- Spørge direkte: “Hvis du skulle forklare det helt enkelt – hvad tror du så mest sandsynligt skete?”
- At spørge om der er noget, I eller man kunne have gjort anderledes – mange får ro af at få det udtrykkeligt at vide, at der ikke var noget, de selv kunne have ændret.
- At bede om henvisning til en genetisk rådgivning, hvis der er mistanke om arvelig sygdom, eller hvis I overvejer flere børn og gerne vil høre om risiko i en ny graviditet.
Det kan være nødvendigt at tage den samme samtale flere gange, fordi man i chok‑fasen ikke får fat i alle detaljer første gang.
Støtte til jer og den overlevende tvilling
Sorg efter at have mistet et barn – og særligt en tvilling – er en lang og bølgende proces, som kan vare i mange år. Mange oplever, at sorgen ændrer form, men ikke “går væk”.
Mulige former for støtte:
- Samtaler med psykolog, gerne en der har erfaring med perinatal sorg eller sorg efter tab af spædbarn/barn.
- Støttegrupper for forældre, der har mistet børn, hvor man kan tale med andre, der kender det særlige ved at have både et levet og et dødt barn.
- Ritualer: gravsted, mindekasse, dagbog til tvillingen, markering af fødselsdage/årsdage – alt det, der hjælper jer med at give barnet en tydelig og kærlig plads i familien.
For den overlevende tvilling kan det senere betyde meget at få fortalt sin historie på en rolig og kærlig måde – at vide, at der var en tvilling, og at det er okay både at være glad for livet og trist over tabet.
Hvornår skal man søge akut hjælp?
Selv om sorg er naturlig, er der situationer, hvor der skal hjælp til med det samme:
- Hvis en af jer får vedvarende tanker om ikke at ville leve mere eller om at skade sig selv.
- Hvis en af jer ikke kan tage sig af basale behov i længere tid (sove overhovedet ikke, spise næsten ingenting, ikke kan tage sig af børn i det hele taget).
- Hvis alkohol eller medicin begynder at være den eneste måde at klare dagen på.
I så fald skal I kontakte egen læge, akuttelefonen/lægevagten eller skadestue/psykiatrisk akutmodtagelse med det samme og fortælle, at det handler om svær sorg efter tab af et barn.
Det vigtigste er: I har lov til at spørge igen og igen, indtil I har fået den bedst mulige forklaring – også selv om svaret måske aldrig bliver 100% klart. Og I har ret til støtte, både som forældre og som familie, til at leve med både kærligheden til jeres tvillinger og smerten over tabet. Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.