hvorfor spiller danmark i sort
Danmark har især spillet i helt sort som et proteststatement , blandt andet for at markere sorg og kritik af forholdene for migrantarbejdere ved VM i Qatar. Den sorte trøje er blevet omtalt som et “omvandrende sørgebind” for de arbejdere, der mistede livet i forbindelse med VM-byggeriet.
Baggrunden for de sorte trøjer
- Den sorte landsholdstrøje blev lanceret som tredjetrøje op til VM i Qatar 2022.
- Formålet var at sende et politisk og symbolsk signal om modstand mod værtslandet Qatars behandling af migrantarbejdere.
Symbolikken i sort
- Sort blev valgt, fordi farven forbindes med sorg og minde om de døde, og trøjen blev direkte beskrevet som et “sørgebind”.
- Logoer fra både DBU og Hummel er nedtonet, netop for at fokusere på budskabet frem for kommerciel eksponering.
Praktiske og sportslige forhold
- Den sorte trøje er officielt kun en tredjetrøje, så Danmark spiller stadig primært i rød (hjemme) og hvid (ude).
- Hvilken trøje der bruges i en given kamp, afhænger også af farverne på modstanderen og turneringsreglerne, der skal undgå farve-konflikter på banen.
Debat og reaktioner
- Trøjen skabte international opmærksomhed, fordi den kombinerer politisk markering med sportsligt udstyr.
- Nogle kritikere mener, at protesten ikke går langt nok, mens andre ser det som et vigtigt signal om, at Danmark ikke er passiv i værdidebatten omkring store slutrunder.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.