varför firar man trettonafton
Trettonafton (kvällen före trettondagen) firas som upptakten till en kristen högtid som handlar om att Jesus blir uppenbarad som Guds son, framför allt genom berättelsen om de tre vise männens besök hos Jesusbarnet.
Vad är trettonafton?
På svenska kalendern är trettonafton aftonen före trettondedag jul, alltså kvällen den 5 januari.
Den hör ihop med själva trettondagen (Epifania), som är en kristen högtid om Guds uppenbarelse i Jesus.
Varför firar man den?
Man firar trettonafton som “förkväll” till trettondagen, ungefär som julafton är förkväll till själva juldagen.
Trettonhelgen markerar minnet av hur Jesus uppenbaras: genom hans födelse, dop, första underverk och genom Betlehemsstjärnan som ledde de vise männen.
Centrala motiv
- De tre vise männens ankomst till Jesusbarnet med guld, rökelse och myrra.
- Tanken att budskapet om Jesus gäller hela världen, därför framställs de vise männen som kommande från olika delar av världen.
- I vissa kyrkotraditioner betonas mer Jesu dop eller första mirakel än de vise männens besök.
Svenska och europeiska traditioner
I Sverige är själva helgdagen trettondedag jul, men många har middagar eller sammankomster redan på trettonafton som del av julens sista helg.
I andra europeiska länder finns särskilda trettondagsbröd eller kakor, och på en del håll tänder man trettonljus där tre lågor brinner ner som tecken på att julen är slut.
Kort sagt: man firar trettonafton eftersom den leder in i trettondagen, då kyrkan minns hur Jesus “visas upp” för världen, särskilt genom de tre vise männens besök.
TL;DR: Man firar trettonafton eftersom den hör till trettonhelgen, som minns att Jesus uppenbaras som Guds son – framför allt när de tre vise männen kommer till Betlehem.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.