varför heter det pepparkaka
Det heter pepparkaka främst för att kakorna från början faktiskt innehöll svartpeppar och för att ordet ”peppar” länge användes om starka, exotiska kryddor i allmänhet.
Kort svar: därför heter det pepparkaka
- Äldre recept från sen medeltid och 1400–1500-tal visar att man hade peppar i degen, tillsammans med andra starka kryddor.
- Med tiden försvann själva pepparn ur de flesta recept, men namnet levde kvar som beteckning på en starkt kryddad kaka.
- ”Peppar” kunde också betyda alla exotiska, starka kryddor – så i praktiken betyder pepparkaka ungefär ”kryddkaka”.
Lite historik bakom namnet
- Pepparkakor kom till Norden via Tyskland under medeltiden, då peppar och andra kryddor var dyra lyxvaror för överklassen.
- De tidiga pepparkakorna kunde innehålla peppar, kardemumma, muskot, anis, fänkål, pomerans, nejlika och kanel – en riktig kryddbomb jämfört med vardagsmaten då.
Varför ingen pepparsmak i dag?
- Dagens klassiska svenska pepparkaka smaksätts främst med kanel, ingefära och kryddnejlika, ibland kardemumma, men nästan aldrig svartpeppar.
- När smaken och traditionen satt sig blev det viktigare att bevara namnet än att det exakt beskrev innehållet, ungefär som att ”filmjölk” inte handlar om film utan är ett historiskt ord.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.