US Trends

varför nyser man av solen

Man kan nysa av solen på grund av något som kallas den fotiska nysreflexen , ett ärftligt och ofarligt fenomen där starkt ljus “lurar” nervsystemet att tro att något irriterar näsan.

Vad är fotisk nysreflex?

  • Fenomenet innebär att man nyser när man snabbt går från mörker till starkt ljus, till exempel när man kliver ut i solen eller får kamerablixt i ögonen.
  • Det är ärftligt och uppskattas förekomma hos ungefär 10–35% av befolkningen, ibland kallat ACHOO-syndrom.

Hur fungerar det i kroppen?

  • Ljuset träffar ögat och aktiverar synnerven, som signalerar till hjärnan att pupillen ska dra ihop sig vid starkt ljus.
  • Synnerven ligger nära trigeminusnerven (känner av näsan), och “korskopplade” signaler kan få hjärnan att tolka ljusreaktionen som irritation i näsan – resultatet blir en nysning.

Är det farligt?

  • För de allra flesta är det helt ofarligt och räknas som en normal variant av hur nervsystemet fungerar.
  • Det enda praktiska problemet är säkerhetssituationer, till exempel vid bilkörning i stark sol, där plötsliga nysningar kan störa koncentrationen.

Kan man göra något åt det?

  • Solglasögon eller keps/minskad exponering för starkt ljus kan minska eller ibland helt förebygga nysningarna.
  • Om nysningarna känns extrema eller kombineras med andra symtom (klåda, rinnsnuva, nästäppa) kan det också röra sig om allergi, och då kan en läkare hjälpa till att utreda.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.