US Trends

varför säger man god fortsättning

Man säger “god fortsättning” för att önska att det som redan har börjat – julhelgen eller det nya året – ska fortsätta bra, alltså en “god fortsättning på julen” eller “god fortsättning på det nya året”.

Vad betyder frasen?

  • Rent ordagrant betyder “god fortsättning” ungefär “good continuation” eller “god fortsatt(t)”.
  • Underförstått syftar det på en fortsättning av något som redan är igång, oftast julen eller det nya året.

När säger man “god fortsättning”?

  • Vanligt är att börja säga “god fortsättning” från juldagen och dagarna efter jul, när “god jul” känns sent.
  • Man använder det också efter nyår, särskilt från 2 januari och några dagar framåt, när “gott nytt år” börjar kännas för sent.

Varför inte bara “god jul” / “gott nytt år”?

  • Uttrycket fyller luckan när högtidsdagen i sig är förbi men stämningen och ledigheten fortsätter, så man kan fortfarande önska något positivt utan att låtsas att det är själva julafton eller nyårsafton.
  • Det fungerar lite som att säga “hoppas resten av helgen/året blir bra för dig”, fast i en kort och etablerad svensk hälsning.

Lite språklig bakgrund

  • Längre varianten är “god fortsättning på det nya året”, men i vardagsspråk kortar man nästan alltid ner till bara “god fortsättning”.
  • Institutet för språk och folkminnen har påpekat att uttrycket i princip kan användas när som helst som en generell god-önskan, men att det i praktiken är starkt förknippat med tiden runt jul och nyår.

Sammanfattning: Man säger “god fortsättning” för att hövligt och smidigt knyta ihop jul, mellandagar och nyår genom en önskan om att det som redan börjat ska fortsätta på ett bra sätt.