varför säger man god fortsättning
Man säger “god fortsättning” för att önska att det som redan har börjat – julhelgen eller det nya året – ska fortsätta bra, alltså en “god fortsättning på julen” eller “god fortsättning på det nya året”.
Vad betyder frasen?
- Rent ordagrant betyder “god fortsättning” ungefär “good continuation” eller “god fortsatt(t)”.
- Underförstått syftar det på en fortsättning av något som redan är igång, oftast julen eller det nya året.
När säger man “god fortsättning”?
- Vanligt är att börja säga “god fortsättning” från juldagen och dagarna efter jul, när “god jul” känns sent.
- Man använder det också efter nyår, särskilt från 2 januari och några dagar framåt, när “gott nytt år” börjar kännas för sent.
Varför inte bara “god jul” / “gott nytt år”?
- Uttrycket fyller luckan när högtidsdagen i sig är förbi men stämningen och ledigheten fortsätter, så man kan fortfarande önska något positivt utan att låtsas att det är själva julafton eller nyårsafton.
- Det fungerar lite som att säga “hoppas resten av helgen/året blir bra för dig”, fast i en kort och etablerad svensk hälsning.
Lite språklig bakgrund
- Längre varianten är “god fortsättning på det nya året”, men i vardagsspråk kortar man nästan alltid ner till bara “god fortsättning”.
- Institutet för språk och folkminnen har påpekat att uttrycket i princip kan användas när som helst som en generell god-önskan, men att det i praktiken är starkt förknippat med tiden runt jul och nyår.
Sammanfattning: Man säger “god fortsättning” för att hövligt och smidigt knyta ihop jul, mellandagar och nyår genom en önskan om att det som redan börjat ska fortsätta på ett bra sätt.