waarom sneeuwt het
Sneeuw ontstaat wanneer waterdamp hoog in de atmosfeer verandert in ijskristallen, omdat het daar koud genoeg is (rond of onder 0 graden) en er voldoende vocht aanwezig is.
Hoe ontstaat sneeuw?
- In wolken zit waterdamp; als de temperatuur hoog in de lucht onder het vriespunt zakt, bevriest die waterdamp tot kleine ijskristallen.
- Die kristallen klonteren samen tot sneeuwvlokken; als ze zwaar genoeg worden en de luchtlaag onderweg niet te warm is, vallen ze als sneeuw naar beneden.
Wanneer sneeuw de grond bereikt
- Blijft de temperatuur dicht bij of onder 0 graden, dan komt de sneeuw als droge vlokken tot op de grond en kan er een witte laag blijven liggen.
- Is het aan de grond (of in een deel van de luchtlaag daaronder) warmer dan ongeveer 0 graden, dan smelten de vlokken (gedeeltelijk) en krijg je natte sneeuw, smeltende sneeuw of regen.
Waarom niet overal (even vaak) sneeuwt
- Voor sneeuw zijn twee dingen tegelijk nodig: voldoende vocht in de lucht én koude lucht; in warme, vochtige gebieden is het vaak te warm, in koude, droge gebieden is er juist te weinig vocht.
- Daardoor kan het in de ene regio of winter vaak sneeuwen , terwijl in andere gebieden of jaren vooral regen valt en sneeuw zeldzaam blijft.
Nog een leuk weetje
- Sneeuw is geen “bevroren regen”, maar een eigen vorm van neerslag: een kristallisatieproces waarbij water direct als ijskristal in de wolk ontstaat.
- Een sneeuwdek weerkaatst veel zonlicht, waardoor de omgeving kouder kan blijven en sneeuw langer blijft liggen, maar het beschermt kleine planten juist tegen extreme koude onder de sneeuwlaag.
Onderste regel: Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.