waarom vieren moslims geen kerst
Moslims vieren over het algemeen geen kerst omdat het een christelijk religieus feest is dat draait om ideeën waar de islam het theologisch niet mee eens is, zoals de goddelijkheid van Jezus en het concept van de drie-eenheid. Wel kunnen moslims in westerse landen soms wél meedoen met bepaalde culturele of sociale kanten van kerst, zolang zij hun eigen geloofsgrenzen bewaken.
Kernredenen vanuit de islam
- In de islam wordt Jezus (Isa) gezien als een gerespecteerde profeet, maar niet als Zoon van God of als deel van een goddelijke drie-eenheid. Kerst is voor veel christenen juist de viering van de geboorte van God de Zoon, en deelname daaraan kan door moslims worden gezien als het bevestigen van een geloofsopvatting die strijdig is met tawhid (de eenheid van God).
- Religieuze feesten in de islam zijn vastgelegd: Eid al-Fitr en Eid al-Adha, en daarbuiten wordt het invoeren van nieuwe religieuze feestdagen vaak gezien als een ongewenste religieuze “innovatie” (bid‘a).
- Sommige geleerden en organisaties benadrukken dat veel kersttradities (kerstboom, bepaalde symbolen) historische connecties hebben met niet-islamitische of zelfs heidense gebruiken, wat voor hen extra reden is om afstand te bewaren.
Hoe moslims er in de praktijk mee omgaan
- Veel moslims zeggen geen kerst te “vieren”, maar tonen wel respect: zij laten anderen hun feestdagen vieren, zoals zij verwachten dat anderen ook hun Eid respecteren.
- Er zijn moslims die wél meedoen aan de sociale en culturele kant (familiediner, vrije dag, gezelligheid), maar expliciet aangeven dat ze het niet religieus vieren en geen geloofsboodschap ondersteunen.
- Anderen vermijden zelfs felicitaties als “Merry Christmas” of “Zalig kerstfeest”, omdat zij dat zien als een impliciete goedkeuring van een geloofsidee dat zij afwijzen; weer anderen vinden een beleefde felicitatie juist een vorm van goede omgang met buren en collega’s.
Online discussies en trends
- Op forums en sociale media is er elk jaar rond december discussie onder moslims: van heel strenge standpunten (“kerst is haram, helemaal niet aan meedoen”) tot meer gematigde (“vier het niet als geloofsfeest, maar wees vriendelijk en respectvol”).
- In Europese landen zoals Nederland komt het thema vaak terug in debatten over integratie, “christelijke cultuur” en hoe minderheden omgaan met dominante feestdagen in de samenleving.
Hoe kun je het respectvol vragen of uitleggen?
- Veel moslims leggen het simpel uit: “Jullie hebben jullie feesten, wij hebben de onze; we respecteren elkaar, maar onze religie is anders.”
- Als iemand vraagt waarom je geen kerst viert, kun je bijvoorbeeld zeggen dat je Jezus als profeet eert, maar dat jouw geloof geen religieuze viering van zijn verjaardag kent en dat je je eigen feestdagen viert, zoals Eid.
TL;DR: Moslims vieren geen kerst omdat het een specifiek christelijk religieus feest is rond geloofsideeën die in de islam niet worden gedeeld, en omdat de islam eigen vaste feestdagen heeft; tegelijk proberen veel moslims wel respectvol met kerstvierende buren, collega’s en familie om te gaan.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.