Ett vanligt störtlopp i alpina världscupen och OS avgörs i ett åk.

Lite förklaring

  • I slalom och storslalom kör åkarna två åk, där tiderna läggs ihop.
  • I fartgrenarna störtlopp och super-G är det normalt bara ett åk som räknas.
  • Det finns specialformat som sprintstörtlopp där man kan köra två kortare störtloppsåk och lägga ihop tiderna, men det är undantag och används bara i vissa tävlingar.

Kort sagt: frågar du generellt “hur många åk i störtlopp?” är svaret ett åk, om det inte uttryckligen är ett specialformat som sprintstörtlopp med två.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.