Magtens tredeling er princippet om, at statens magt deles i tre uafhængige grene: den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt.

Kort forklaret

  • Den lovgivende magt laver og vedtager lovene (f.eks. parlament/Folketing).
  • Den udøvende magt styrer landet i praksis og sørger for at gennemføre lovene (f.eks. regering og administration).
  • Den dømmende magt dømmer efter lovene og afgør retssager uafhængigt af politikere (domstolene).

Pointen er, at magten ikke skal samles ét sted, men være delt, så de tre grene kan kontrollere og begrænse hinanden (checks and balances) og dermed forhindre magtmisbrug og beskytte borgernes rettigheder.

Hvorfor har man magtens tredeling?

  • For at undgå at én person eller gruppe får for meget magt.
  • For at skabe balance, hvor magt kontrollerer magt – inspireret af filosofen Montesquieu i oplysningstiden.
  • For at beskytte demokrati og frihedsrettigheder, fx ytringsfrihed og retssikkerhed.

Et enkelt billede, man ofte bruger, er:

Folketinget laver reglerne, regeringen spiller spillet efter reglerne, og domstolene dømmer, hvis nogen bryder dem.

TL;DR: Magtens tredeling = deling af magten i lovgivende, udøvende og dømmende magt for at skabe balance, undgå magtmisbrug og beskytte borgernes frihedsrettigheder.