Grønland har været under dansk herredømme siden begyndelsen af 1700-tallet, men den formelle status og graden af selvstyre har ændret sig flere gange siden da.

Kort historisk overblik

  • I 1721 indleder præsten Hans Egede den dansk-norske kolonisering af Grønland, hvilket markerer starten på den kontinuerlige danske kontrol over øen.
  • Grønland var formelt et dansk-norsk lydland frem til 1814, hvor Danmark efter opløsningen af unionen med Norge “arver” Grønland og gør det til et dansk område.
  • Fra 1770’erne udvikles et egentligt kolonistyre med handelsmonopol og administrativ kontrol fra København, hvilket cementerer Grønlands status som dansk koloni.

Fra koloni til rigsfællesskab

  • I løbet af 1900-tallet bevæger Grønland sig gradvist væk fra kolonistatus; den formelle kolonitid anses ofte for at løbe fra ca. 1721 til midten af det 20. århundrede.
  • I 1953 ændres Grønlands status i den danske grundlov fra koloni til amt, så landet formelt bliver en del af Danmark og ikke længere betegnes som koloni.
  • I 1979 indføres Hjemmestyre, og i 2009 Selvstyre, så Grønland i dag er en selvstyrende del af rigsfællesskabet med egen regering, men stadig under den danske krone og med Danmark ansvarlig for bl.a. udenrigs- og sikkerhedspolitik.

Så hvor længe har Grønland “været dansk”?

  • Hvis spørgsmålet handler om, hvornår Danmark begyndte sin kontinuerlige politiske kontrol, peger de fleste historikere på 1721 som startpunktet, altså omkring 300 år.
  • Taler man om tiden som formelt dansk område (efter unionen med Norge), er det siden 1814, altså lidt over 200 år.
  • Mange peger dog på, at Grønland i dag ikke bare er “dansk”, men et selvstyrende land i rigsfællesskab, og at debatten om kolonitid og selvstændighed fortsat fylder meget i både grønlandsk og dansk offentlighed.

TL;DR: Grønland har været under dansk kontrol siden 1721, formelt dansk siden 1814, var koloni indtil midten af 1900-tallet og er i dag et selvstyrende land i rigsfællesskab med Danmark.