Hvorfor flager vi på halvstang i dag?** I dag, 6. januar 2026, flager flere stater i USA på halvstang for å hedre avdøde offentlige tjenestepersoner og ofre for tragedier. Dette er en tradisjonell gest for å vise respekt og sorg, ofte bestilt av guvernører eller presidenten.

Viktige årsaker i USA

Flaggene senkes av ulike grunner knyttet til nylige tap:

  • Michigan : For å minnes ildsjef David Haverdink, som døde på vakt 23. desember 2025 under en medisinsk respons. Guvernør Gretchen Whitmer har beordret halvstang hele dagen.
  • Wyoming : Hedrer Judy Catchpole, tidligere superintendent for offentlig undervisning (1995–2003), som døde 4. desember 2025. Flaggene heves til full mast ved daggry i dag.
  • Delaware : Minne om statstrooper Matthew T. "Ty" Snook, drept 23. desember 2025 ved Wilmington DMV. Ordren gjelder til begravelsen i dag.
  • Louisiana : Avslutter en firedagers sørgeperiode (1.–4. januar) for 14 ofre etter et terrorangrep med lastebil i New Orleans' French Quarter 1. januar 2025.

Nasjonale og andre observanser

President Joe Biden har erklært 30 dagers halvstang til 28. januar for den avdøde president Jimmy Carter. Dette overlapper med statlige ordre og understreker nasjonal sorg.

Andre stater som Colorado (senator Ben Nighthorse Campbell) og Iowa har nylige lokale ordre, men ingen bekreftet spesifikt for 6. januar utover de nevnte.

Betydningen av tradisjonen

Halvstang er et sterkt symbol : Flagg heises raskt til topp, senkes sakte til halvstang – en påminnelse om offer og felles verdier. I USA følger dette Flag Code, og ordre gjelder offentlige bygninger før de sprer seg.

Historisk sett brukes det for presidenter, guvernører og helter i tjeneste, som her viser samfunnets tap. TL;DR : Primært for ildsjef David Haverdink i Michigan, trooper Snook i Delaware og avslutning av Wyoming/Louisiana-sorg – pluss nasjonal hyllest til Jimmy Carter. Sjekk lokale myndigheter for Norge- spesifikke ordre.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.