Salt får is til at smelte, fordi det sænker vands frysepunkt, så isen ikke længere er stabil ved 0 °C og derfor går over til flydende vand i stedet.

Helt kort forklaret

  • Rent vand fryser ved 0 °C, men hvis der er salt i vandet, kan det først fryse ved en lavere temperatur (for eksempel omkring −9 °C ved en typisk vejsalt-blanding).
  • Når du strør salt på is, dannes der en tynd saltopløsning (saltvand) på overfladen, som ikke kan fryse ved den aktuelle temperatur, og derfor “tvinges” mere af isen til at smelte og blande sig i opløsningen.

Hvad sker der med isen?

  • Der er altid en ultra-tynd vandfilm på overfladen af is, selv ved minusgrader. Saltkornene opløses i denne film og danner saltvand (brine).
  • Saltvandet har lavere frysepunkt end rent vand og er derfor flydende, hvor isen egentlig “burde” være frossen, så overfladelaget af isen bliver omdannet til vand.

Lidt mere kemi bag

  • Når natriumklorid (NaCl, almindeligt køkkensalt) kommer i vand, spaltes det til natriumioner (Na⁺) og kloridioner (Cl⁻).
  • Disse ioner forstyrrer den regelmæssige krystalstruktur af is, så vandmolekylerne får sværere ved at lægge sig pænt i et fast gitter, og derfor skal temperaturen længere ned, før det igen kan fryse.

Hvorfor virker salt ikke altid?

  • Er det meget koldt (for eksempel under cirka −10 til −15 °C afhængigt af saltkoncentrationen), kan almindeligt vejsalt næsten ikke smelte is, fordi selv saltvand fryser ved så lave temperaturer.
  • Derfor bruger man nogle steder andre typer tømidler (for eksempel calciumchlorid), der kan sænke frysepunktet endnu mere end almindeligt natriumklorid.

TL;DR: Salt får is til at smelte, fordi det laver en saltopløsning med lavere frysepunkt end vand, så isen bliver ustabil og omdannes til flydende saltvand ved temperaturer, hvor ren is normalt ville være frossen.