25-øren blev afskaffet som gyldigt betalingsmiddel i Danmark den 1. oktober 2008.

Dato og baggrund

  • Fra og med 1. oktober 2008 ophørte 25-øren med at være gyldig som betalingsmiddel ifølge bekendtgørelse fra myndighederne.
  • Beslutningen hang sammen med, at mønten havde meget lille købekraft og var dyr at producere i forhold til sin værdi.

Efter afskaffelsen

  • Efter 1. oktober 2008 kunne 25-øren i en periode stadig indløses i banker og sparekasser, hvorefter den kun havde samler- eller nostalgiværdi.
  • I dag omtales 25-øren mest i historiske gennemgange af danske mønter og prisudviklingen over tid.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.