hvornår blev 25 øren afskaffet

25-øren blev afskaffet som gyldigt betalingsmiddel i Danmark den 1. oktober 2008.
Dato og baggrund
- Fra og med 1. oktober 2008 ophørte 25-øren med at være gyldig som betalingsmiddel ifølge bekendtgørelse fra myndighederne.
- Beslutningen hang sammen med, at mønten havde meget lille købekraft og var dyr at producere i forhold til sin værdi.
Efter afskaffelsen
- Efter 1. oktober 2008 kunne 25-øren i en periode stadig indløses i banker og sparekasser, hvorefter den kun havde samler- eller nostalgiværdi.
- I dag omtales 25-øren mest i historiske gennemgange af danske mønter og prisudviklingen over tid.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.