På juldagen brukar man i Sverige oftast säga “God fortsättning (på julen)” när man hälsar på folk, snarare än “God jul”.

Vad säger man på juldagen?

  • Vanligast: “God fortsättning” eller “God fortsättning på julen”.
  • “God jul” används framför allt fram till och med julafton, även om vissa tycker att det fungerar även på juldagen.
  • Till personer man inte träffat innan jul och kanske inte ser före nyår kan både “God fortsättning” och “Gott nytt år” kännas naturligt efter några dagar in i julhelgen.

Lite språklig bakgrund

  • I svenska julhälsningar är orden “god” och “gott” standard: “God jul”, “Gott nytt år” och “God fortsättning”.
  • “God fortsättning” används både för fortsättningen på julen (dagarna efter julafton) och fortsättningen på det nya året, beroende på var i helgen man befinner sig.

Praktiska exempel att säga

  • Till familj och vänner på juldagen:
    • “God fortsättning!”
    • “God fortsättning på julen!”
  • Till kollegor eller bekanta (om ni ses mellan jul och nyår):
    • “Hej, god fortsättning!”
    • “Hoppas du haft en fin jul, god fortsättning!”

Kort sagt: På själva juldagen är “God fortsättning” det mest etablerade och känns både artigt och helt rätt i tiden.