I USA firar man jul den 25 december eftersom det är den dag som den kristna högtiden ”Christmas Day” är förlagd till, alltså den officiella dagen för Jesu födelse i västerländsk/kyrklig tradition. I Sverige har firandet snarare ”glidit över” till julafton den 24:e, men i USA är själva högtidsdagen den 25:e.

Kort bakgrund

Den 25 december fastställdes som Jesu födelsedag i den västliga kyrkan senast på 300‑talet, och blev sedan norm i större delen av den kristna världen, inklusive dagens USA. Exakt när Jesus föddes vet ingen, men datumet har teologiska och historiska skäl, bland annat kopplingar till vintersolståndet och tidiga kristna beräkningar av Jesu dödsdag och befruktelsen (annuntiationen).

Varför just 25 december?

Några huvudförklaringar som brukar tas upp:

  • Teologisk beräkning: Tidiga kristna tänkare räknade ut Jesu dödsdag till 25 mars och menade att stora frälsningshändelser inträffar samma datum; nio månader senare blir då 25 december, som sågs som födelsedagen.
  • Koppling till solståndet: Runt 25 december infaller vintersolståndet, och Jesus beskrevs som ”världens ljus”, så datumet fick symbolik som ljuset som kommer tillbaka i mörkret.
  • Möjlig anpassning till hedniska fester: Vissa historiker menar att datumet också gjorde det lättare att ”kristna” befintliga romerska vinterhögtider som Saturnalia och Sol Invictus, även om den teorin är omdiskuterad.

Hur firar man i USA?

I praktiken är julafton (24:e) mer en förberedelsedag i USA, medan den 25:e är den stora dagen.

Vanligt är att:

  • Familjer samlas på Christmas Eve men sparar de stora firandet och många paket till morgonen den 25:e.
  • Den 25 december är en officiell helgdag (federal holiday), då de flesta är lediga och firar hemma med familjen.

Varför känns det annorlunda jämfört med Sverige?

  • I Sverige ligger tyngdpunkten på julafton med Kalle Anka, julbord och klappar, medan juldagen ofta är lugnare.
  • I USA är Christmas Day (25:e) själva höjdpunkten, så när svenskar upplever att amerikaner ”firar på fel dag” handlar det mest om olika traditioner – inte om ”rätt” eller ”fel” jul.

Kort sagt: man firar jul den 25:e i USA för att den västerländska kristna traditionen har fastslagit det datumet som Jesu födelsedag, och hela det amerikanska helg‐ och familjemönstret är uppbyggt kring just den dagen.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.