varför firar vi trettonhelgen

Trettonhelgen (trettondagen) firas för att minnas när Jesus blev uppenbarad som Guds son och när de tre vise männen kom med gåvor till det nyfödda Jesusbarnet – det som på kristet språk kallas Epifania eller ”uppenbarelsen”.
Vad är trettonhelgen?
- Trettondagen infaller den 6 januari, tretton dagar efter julafton, och är en röd helgdag i Sverige.
- I kyrklig tradition markerar den både de vise männens besök och Jesus dop av Johannes Döparen.
Varför firar vi den?
- I kristen tro är detta dagen då det blir tydligt för omvärlden vem Jesus är – därför talar man om ”uppenbarelsen” eller Epifania.
- Vi firar alltså:
- de tre vise männens gåvor till Jesusbarnet
- att Jesus erkänns som Guds son
- i vissa tolkningar även minnet av hans dop.
Trettonhelgen i svensk tradition
- I Sverige har trettondagen länge varit slutet på den tidiga julhögtiden, med särskilda gudstjänster och ibland stjärngossar som spelade upp berättelsen om de vise männen.
- Många ser idag mest helgen som en skön extra ledig dag i mörkaste vintern, men den är fortfarande en officiell helgdag kopplad till den kristna berättelsen.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.