Je plant aardbeien het beste in het voorjaar of in de herfst , afhankelijk van het soort plantmateriaal en je klimaat.

Korte uitleg (Nederland/België)

Voor ons klimaat (gematigd, koele winters, zachte zomers) kun je deze vuistregels gebruiken:

  • Voorjaar (meest klassiek) :
    • Periode: ongeveer maart – mei , zodra de grond bewerkbaar is en er geen strenge nachtvorst meer wordt verwacht.
* Geschikt voor: jonge planten uit pot of “bare root” (wortelplanten) die een seizoen nodig hebben om goed te wortelen.
  • Najaar (heel geschikt voor aardbeiplanten) :
    • Periode: 4–6 weken vóór de eerste serieuze nachtvorst ; vaak ruwweg eind augustus – oktober.
* Voordeel: koelere grond, minder hittestress, planten maken veel **wortels** en geven vaak een **grotere oogst in het volgende jaar**.
  • Niet ideaal :
    • Hoogzomer (juni–juli) is meestal te warm en droog voor nieuwe aardbeienplanten; de grond droogt snel uit en jonge plantjes hebben ondiepe wortels.

Extra tips bij het planten

  • Plant bij voorkeur als het niet bloedheet of kurkdroog is, en geef in de eerste weken regelmatig water zodat de wortels zich goed zetten.
  • Houd wat plantafstand: aardbeien houden van lucht rondom het blad en een zonnige plek met goed drainerende grond.
  • In potten of bakken kun je bijna het hele seizoen planten, zolang je goed water geeft en felle zomerse hitte zoveel mogelijk ontwijkt.

Praktisch voorbeeld: koop je in het tuincentrum in april aardbeiplanten in pot, dan kun je ze direct uitplanten; koop je “frigo”-aardbeien of jonge planten eind augustus, dan is het najaar ideaal voor een sterk bed voor het volgende seizoen.

TL;DR: “Wanneer aardbeien planten?” → in ons klimaat meestal vroege lente (maart–mei) of najaar (eind augustus–oktober) , maar vermijd vorst en extreme hitte.

Informatie verzameld uit publiek beschikbare tuinbronnen en forums. Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.