wanneer gaat het dooien
“Wanneer gaat het dooien?” wordt meestal niet letterlijk maar figuurlijk gebruikt: het betekent zoiets als “wanneer komt er verandering / wanneer wordt de sfeer beter / wanneer komt er een einde aan deze ‘koude’ situatie?”.
Letterlijke betekenis
- Het werkwoord dooien betekent dat het boven nul graden wordt en sneeuw/ijs begint te smelten.
- De zin “’t dooit” wordt in het Nederlands gebruikt als: “het is aan het dooien / het is niet meer aan het vriezen”.
Uitdrukking en gevoel
- In de uitdrukking “Het kan vriezen of het kan dooien” betekent het: het kan beide kanten op, je moet afwachten hoe het loopt.
- Als iemand vraagt “wanneer gaat het dooien?” kan die dus ook bedoelen:
- Wanneer wordt de sfeer minder afstandelijk?
- Wanneer houdt deze lastige periode op?
- Wanneer komt er eindelijk “dooi” in een vastgelopen situatie?
In de dagelijkse praktijk
- In de dagelijkse smalltalk gaat het dan letterlijk over het weer: mensen vragen zich af wanneer de vorstperiode stopt en de temperatuur omhoog gaat.
- In gesprekken, op fora of social media wordt het vaak half-grappig, half-serieus gebruikt als mensen balen van een lange “koude” periode: dat kan echt weer zijn, maar ook een kille stemming, weinig vooruitgang of “vastzitten” in iets.
TL;DR: “Wanneer gaat het dooien” is én een vraag over het weer (wanneer stopt de vorst), én een beeldspraak voor: wanneer komt er eindelijk verandering of verbetering in een situatie.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed hier.