Armageddon i sjakk er en spesiell tie-break-parti som brukes for å kåre en vinner når det er helt likt etter vanlige partier og eventuelle andre omspill.

Hva er Armageddon?

  • Det er et avgjørende parti der det kåres en vinner – remis er ikke “nøytralt”.
  • Formatet brukes ofte i toppturneringer når spillere fortsatt står likt etter klassiske, rapid- og blitzpartier.

Hvordan fungerer det?

  • Hvitt får mer tid på klokken enn svart, for eksempel 5 minutter mot 4 minutter (tallene kan variere fra turnering til turnering).
  • Svart har “remis-odds”: Ender partiet uavgjort, vinner svart matchen eller stikkampen.
  • Hvitt vinne partiet (på matt, oppgitt eller på tid) – ellers taper hvitt.

Hvorfor brukes Armageddon?

  • Sikrer alltid en klar vinner uten at man må spille uendelig mange tiebreak-partier.
  • Gir veldig dramatisk og publikumvennlig sjakk, med hvit som presser og svart som ofte forsvarer seg desperat med mindre tid men med remis i ryggsekken.

Typiske trekk ved formatet

  • Ulikt tidsbruk: Hvitt mer tid, svart mindre tid.
  • Remis favoriserer svart (remis-odds).
  • Brukes som siste utvei etter andre tie-break-formater (rapid/blitz) i mange turneringer.

Kort sagt: Armageddon i sjakk er “siste sjanse”-partiet der hvit må vinne, mens svart kan nøye seg med remis for å ta hele matchen.

TL;DR: Armageddon i sjakk = et ekstremt avgjørende omspill der hvit får mer tid, svart har remis-odds, og det kåres en vinner.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.