Et kabinettsspørsmål er når en regjering sier at den setter hele sin stilling på spill for å få flertall i en konkret sak i nasjonalforsamlingen.

Kort forklaring

  • Regjeringen kobler utfallet i én sak til spørsmålet om den skal fortsette eller gå av.
  • Får regjeringen ikke flertall, er den i praksis forventet å trekke seg eller be om å bli erstattet.

Hvorfor bruker man kabinettsspørsmål?

  • For å legge sterkt press på støttepartier eller egne representanter til å stemme med regjeringen i en sak de egentlig er uenige i.
  • For å vise at saken er politisk svært viktig for regjeringens politikk og troverdighet.

Forskjell fra vanlig avstemning / mistillitsforslag

  • Ved en vanlig avstemning taper regjeringen en sak, men kan likevel bli sittende.
  • Ved kabinettsspørsmål gjør regjeringen det selv til et tillitsspørsmål; nederlag betyr normalt at den går av.
  • Mistillitsforslag kommer vanligvis fra opposisjonen, mens kabinettsspørsmål kommer fra regjeringen selv.

Kort sagt: Et kabinettsspørsmål er et politisk «alt eller ingenting»-grep hvor regjeringen knytter sin egen overlevelse direkte til utfallet i én sak.

Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.