«Bolivia-jentene» viser til tre unge norske kvinner som i 2008 ble tatt med store mengder kokain på flyplassen i Bolivia, og senere dømt til lange fengselsstraffer der nede for narkotikasmugling.

Kort om saken

  • Tre norske jenter i slutten av tenårene / tidlig 20-årene reiste til Bolivia, der de ble pågrepet med kokain i koffertene sine.
  • Saken fikk massiv mediedekning i Norge, både fordi de var unge, og fordi det handlet om svært strenge straffer i utlandet.

Hvordan de havnet i situasjonen

  • I etterkant ble det kjent at saken hang sammen med et større nettverk som målrettet brukte unge norske jenter som «kurerer» for å frakte narkotika fra Sør-Amerika til Europa.
  • På norske forum og i media ble det mye diskutert om jentene var bevisst medskyldige, eller om de i stor grad var blitt lurt, manipulert og utnyttet av eldre menn og kriminelle miljøer.

Hva som skjedde videre

  • Etter pågripelsen ble de stilt for retten i Bolivia og dømt til flere års fengsel for narkotikasmugling, i tråd med landets strenge lovverk på dette området.
  • Saken bidro til økt oppmerksomhet i Norge rundt hvor farlig det er å la seg overtale til «enkle jobber» i utlandet, og hvordan kriminelle miljøer rekrutterer spesielt sårbare unge jenter til slik virksomhet.

Merk: Detaljer som nøyaktige straffelengder, løslatelsesdatoer og dagens livssituasjon for de involverte omtales ofte mer dempet i nyere omtaler, både av hensyn til personvern og fordi de senere har forsøkt å leve mer skjermet liv etter soning.

Bottom note: Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.