Det du trolig sikter til med «jentene i Bolivia» er de tre unge norske jentene som ble tatt for narkotikasmugling til Norge etter å ha blitt lurt inn i en større smuglerlig​e rundt 2011.​

Kort svar

De såkalte «Bolivia-jentene» var tre norske jenter som ble arrestert i Bolivia for å forsøke å smugle narkotika til Norge, etter å ha blitt lurt og utnyttet av en større kriminell bakmannsstruktur.​ Saken ble mye omtalt i norske medier og på forum fordi den avdekket at flere unge jenter var blitt rekruttert og utnyttet på liknende måte.​

Hva som skjedde

  • Tre unge norske jenter ble stoppet i Bolivia med narkotika som skulle smugles til Norge.​
  • I etterkant kom det fram at de var del av et større opplegg der unge jenter ble lokket til å fungere som kurerer av personer fra Sør-Amerika.​
  • Diskusjoner i norske foreldre- og debattfora beskrev saken som bare «en liten del av et mye større bilde», med bakmenn som sto bak flere tilsvarende forsøk.​

Bakmenn og større nettverk

  • Etter at jentene ble tatt, ble det avdekket en større smugler­ring i Norge som skal ha brukt flere unge norske jenter som kurerer.​
  • Foruminnlegg omtaler at bakmenn ofte slapp unna med relativt korte straffer, mens det var jentene som «tok støyten» med harde straffer og stor personlig belastning.​

Hvorfor saken vekket så mye oppsikt

  • Saken berørte mange fordi jentene ble fremstilt som både ansvarlige og samtidig sterkt utnyttet av voksne kriminelle, noe som skapte debatt om skyld, straff og beskyttelse av ungdom.​
  • Den ble også brukt som eksempel på hvordan sårbare unge kan manipuleres via lokking, kjærlighetsforhold eller løfter om penger og reiser.​

Hvis du egentlig tenker på en annen Bolivia-sak med «jenter» (for eksempel en spesifikk ulykke, forsvinning eller voldssak), si gjerne litt mer konkret (år, alder, eller hva du husker), så kan forklaringen presiseres.