hvorfor angreb japan pearl harbor
Japan angreb Pearl Harbor den 7. december 1941 for at sikre sit imperieprojekt i Asien, få adgang til livsvigtige råstoffer (især olie) og forsøge at lamme den amerikanske stillehavsflåde, så USA ikke kunne forhindre japansk ekspansion.
Baggrund: Japans situation før angrebet
Japan havde siden slutningen af 1800-tallet opbygget et moderne, industribaseret samfund, men manglede egne naturressourcer som olie, jern og kul.
For at skaffe ressourcer erobrede Japan områder i Kina og Manchuriet og så mod Sydøstasien, hvor kolonier under især Storbritannien og Holland havde de råstoffer, Japan behøvede.
Oliekrise og amerikanske sanktioner
I 1941 besatte Japan fransk Indokina, hvilket fik USA til at fryse japanske aktiver og indføre et strengt olieembargo.
Japan mistede dermed omkring 80–90% af sin olieimport og stod over for valget mellem at opgive sine ekspansionsplaner eller tage de nødvendige ressourcer med magt i Sydøstasien.
Militær strategi bag angrebet
Japans ledelse vurderede, at et fremstød mod kolonierne i Sydøstasien næsten sikkert ville føre til krig med USA, hvis stillehavsflåde lå ved Pearl Harbor på Hawaii.
Planen var at gennemføre et overraskelsesangreb, ødelægge eller lamme flåden og dermed vinde tid til at erobre olie- og råstofområder og opbygge et stærkt forsvarsbælte i Stillehavet.
Politiske og ideologiske motiver
Japan søgte at skabe en “Større østasiatisk velstandssfære”, et japanskdomineret imperium, der skulle gøre landet uafhængigt af vestlige magter.
For ledende kredse i militæret blev et kompromis med USA, som krævede tilbagetrækning fra Kina og opgivelse af disse ambitioner, set som uacceptabelt og nærmest som national ydmygelse.
Var angrebet en strategisk fejlvurdering?
Japanske strategere håbede, at et chokangreb ville knække den amerikanske vilje og tvinge USA til at acceptere et forhandlet kompromis, hvor Japan kunne beholde sine erobringer.
I stedet mobiliserede USA til total krig, genopbyggede sin flåde hurtigt og vendte styrkeforholdet, så angrebet på Pearl Harbor i bagklogskab ses som et højt spil, der endte katastrofalt for Japan.
Kort sagt: Japan angreb Pearl Harbor, fordi landet stod i en akut ressourcetrevet krise, ville sikre sit imperium i Asien og troede, at et hurtigt, lammende slag mod USA’s flåde ville skabe plads til det – men beregningen slog fejl.
TL;DR: “Hvorfor angreb Japan Pearl Harbor?” – på grund af olie, imperiedrømme og ønsket om at neutralisere USA længe nok til at sikre japansk dominans i Asien.
Information gathered from public forums or data available on the internet and portrayed here.